Resurse educaționale
De ce să le citim copiilor încă de la naștere
De ce să le citim copiilor încă de la naștere
Apropierea de carte și dragostea de lectură sunt procese formatoare și mai dificil de înfăptuit la vârste mai mari, dar foarte ușor accesibile și realizabile atunci când sunt începute și perpetuate cu consecvență cu mult timp înaintea anilor de instruire școlară.
Cercetările neuroștiințifice ne demonstrează că perioada de start a vieții este critică și mai importantă în procesul dezvoltării unui copil decât ne putem închipui. Nu este niciodată prea devreme să începem să le citim copiilor.
La naștere creierul unui copil este dezvoltat doar în proporție de 25%. Din acel moment, de fiecare dată când un bebeluș este hrănit, dezmierdat, când i se vorbește, i se cântă sau i se citește, când cineva se joacă cu el, acesta primește stimulii necesari pentru ca creierul său să se dezvolte în totalitate. Cu cât este mai stimulat pozitiv prin toate cele cinci simțuri, creierul, acest acrobat care învață trucuri fantastice, va reuși să facă un număr tot mai mare de conexiuni și va deveni tot mai inteligent, creativ și imaginativ atunci când bebelușul va fi atins vârsta de un an.
Tot până atunci, la vârsta de un an, copiii vor fi învățat toate sunetele limbii lor natale (așa se explică de ce nouă, adulților, ne vine foarte greu să vorbim o limbă străină cu accent perfect, chiar dacă o stăpânim). Iar, cum a învăța să citim este similar cu a învăța o limbă străină, este nevoie să punem încă din primul an de viață al bebelușului bazele limbii natale a cărților, pentru a-l proteja de analfabetism sau de lipsa de înțelegere a conținuturilor verbale și vizuale, așa cum îl protejăm de boală, cum îl hrănim sănătos, cum ne jucăm cu el.
Doctorul Anthony DeCasper, psiholog în cadrul Universității North Carolina, a efectuat experimente pe mame aflate în al treilea trimestru de sarcină, experimente care au dovedit faptul că unui copil îi devin familiare anumite sunete încă din perioada intrauterină și le asociază cu confortul și cu sentimentul de siguranță. Aceste cercetări nu numai că ne încurajează să le citim copiilor încă de când sunt în burtica mamei, ci ne lasă și loc să ne imaginăm cât de mult poate evolua un copil atunci când i se citește de la naștere, când poate simți cartea, când înțelege cuvintele, când vede imaginile și dezvoltă o relație de afecțiune cu cel care îi citește.
Ce reprezintă cititul pentru un bebeluș?
1. Moment prețios de conectare
A-i citi o carte unui bebeluș presupune interacțiune unu la unu care poate fi transformată cu adevărat într-un moment special. Expunerea copilului la sunetul vocii părinților sau bunicilor îl face pe cel mic să se simtă în siguranță. Un studiu recent publicat în Jurnalul de Pediatrie și Dezvoltare Comportamentală a concluzionat că lectura îi ajută și pe părinți să simtă în acele momente aceleași sentimente de intimidate pe care le-au trăit în primele zile după nașterea copilului.
2. Pregătirea pentru cititul independent
În primele patru luni de viață nou-născutul nu înțelege ceea ce i se vorbește, însă citirea încă de atunci a unor texte rimate și/sau ritmate îl va ajuta. In timp ce nou-născutul nu înțelege ceea ce i se spune, el începe să recepteze sunetele care sunt ecoul bătăilor ritmice ale inimii mamei, percepe tonurile și inflexiunile vocii mamei și apoi ale tatălui. Cercetările susțin că, cu cât un copil este expus mai multor cuvinte, cu atât este mai pregătit să înceapă să citească pe cont propriu.
3. Sporește capacitatea creierului
Studiile au determinat că copiii cărora li s-a citit de când erau bebeluși au un vocabular mai bogat precum și abilități matematice mai avansate. Există o legătură directă între numărul de cuvinte la care este expus zilnic un copil și abilitățile sale lingvistice. Bebelușii ai căror părinți le-au vorbit, au obținut rezultate mai bune la testele standard atunci când au ajuns la vârsta de trei ani decât copiii ai căror părinți nu erau atât de verbali.
4. Oferă un răspuns
Nou născutul căruia i se citește, după o vreme, va răspunde ritmului vocii oferind semnale cu mânuțele și cu piciorușele. Cititul îi ajută pe bebeluși să vadă, să înțeleagă și să audă ceea ce este în jurul lor, să interacționeze cu mediul.
5. Introduce noțiuni de inteligență emoțională
Cuvântul rostit induce celui mic ideea că cuvintele au înțeles, iar anumite sunete semnifică anumite lucruri. Bebelușul expus emoțiilor și trăirilor prin diversele sunete ale limbajului, prin tonalitatea vocii folosite pentru crearea caracterului unui personaj sau prin descrieri calme trăiește alt tip de sentimente decât atunci când ascultă muzică sau este expus unui ecran.
6. Expunere la vizual
De la 0 la 3 luni bebelușul începe să își focuseze privirea pe paternuri simple cu contraste primare de calitate, pe pagini. Imaginile și cărțile la care este expus încă de la zero, formele, literele, culorile vor fi recunoscute cu ușurință pe măsură ce el crește.
7. Le arată celor mici că lectura este o activitate distractivă
Prin transformarea lecturii în rutina obișnuită a familiei, copilul va învăța că lectura este o activitate plăcută, nu o sarcină de îndeplinit. Această atitudine va contribui la crearea unui sentiment de dragoste pentru lectură care va fi căutat de copil și de adult și va fi perpetuat în școală și la maturitate.
8. În primele luni le puteți citi orice
Studiile arată că în primele șase luni bebelușii nu înțeleg semnificația cuvintelor, deci în această perioadă le puteți citi orice: un roman, un studiu, un articol documentar. Totuși, atunci când doriți să le citiți ceva special lor, cărțile recomandate sunt cele care le stimulează auzul și abilitatea de a-i conecta la ritm. Rimele unei cărți aduc ritmul și reprezintă pentru bebeluș ceea ce pentru adult determină ascultarea unei melodii armonioase, îi ajută să pună în ordine lumea dezordonată.
Dar poate cel mai important motiv pentru a-i citi bebelușului este acela de a face o legătură între iubirea pe care părintele i-o poartă și carte. Atunci când bebelușului i se citește cu bucurie în timp ce este ținut în brațe, atins, îmbrățișat și dezmierdat, copilul se simte iubit și asociază cartea cu fericirea.
Articol realizat de: Bianca Mereuță
Bibliografie:
1. Adrienne Gear, Reading Power, Editura Pembroke Publishers, Ontario Canada 2015, pp 43-46
2. Kathleen Campana, J. Elizabeth Mills, Saroj Nadkarni Gothing, Supercharged Storytimes, Ala editions, Chicago 2016, pp. 5
3. Mem Fox, Reading Magic, A Harvest Original Hargourt ING, Orlando, pp 13 – 24
4. Jim Trelease, The Readaloud Handbook, Penguin Books 2013, pp. 23-47
Resurse electronice:
1.https://journals.lww.com/…/Reading_Aloud_to_Newborns.11.aspx
2. http://www.aappublications.org/…/…/04/25/aapnews.20150425-4…
Comments are closed